Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opony zimowe typu Run Flat – bezpieczeństwo kosztuje

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Po przebiciu ogumienie typu Run Flat pozwala bezpiecznie przejechać nawet 200 km. Niestety jest znacznie droższe i nie zawsze można je naprawić.

Nagła utrata ciśnienia powietrza w oponach może doprowadzić do poważnego wypadku. Dlatego producenci samochodów coraz częściej wyposażają je w specjalne czujniki monitorujące ciśnienie i w razie potrzeby ostrzegające o zagrożeniu. Wiele pojazdów, szczególnie tych starszych nie ma jednak takich dodatków i w razie nagłego przebicia opony pasażerowie podróżujący samochodem są bardziej narażeni na przykre następstwa.

Różne dodatki
Z pomocą przychodzą im producenci opon, którzy coraz szerzej stosują technologie zapobiegające nagłej utracie ciśnienia w kołach. Są to opony typu Run Flat, na których można jeździć nawet po przebiciu.

– Produkują opony ze specjalną, wzmocnioną konstrukcją, systemem samouszczelniającym i pierścieniem nośnym. W ściankach bocznych znajduje się gumowa wkładka, która amortyzuje utratę ciśnienia. Wzmocniona jest także silnie przylegająca do felgi stopka opony – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Dzięki takim dodatkom, nagła utrata powietrza jest dla kierowcy niewyczuwalna. Tego typu ogumienie posiada dodatkowo warstwę uszczelniającą, która w razie przebicia pomaga ustabilizować ciśnienie, zapobiegając nadmiernemu ubytkowi powietrza. Wewnątrz opony stosuje się pierścień nośny, który w razie nagłego obniżenia ciśnienia uniemożliwia spadnięcie ogumienia z obręczy.

- Takie opony po przebiciu, lub na wskutek innych uszkodzeń pozwalają przejechać w bezpieczny sposób nawet 80-200 km. Dystans zależy od technologii, jaką zastosował do produkcji producent. Należy jednak wówczas zmniejszyć prędkość i nie przekraczać 80 km/h – wyjaśnia Filip Fischer.

Wady i zalety
Czy warto kupić takie ogumienie? Jego zalety to przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa, ponieważ nagła utrata ciśnienia nie spowoduje utraty kontroli nad samochodem. To szczególnie ważne przy większych prędkościach, np. na autostradzie. Stosunkowo długi zasięg na uszkodzonej oponie pozwoli także dotrzeć do serwisu. Stosując opony Run Flat nie trzeba wozić ze sobą koła zapasowego, dzięki czemu w bagażniku zyskujemy dodatkową przestrzeń, którą można wykorzystać np. na montaż zbiornika LPG .

Są jednak i minusy. Największy to cena, która w porównaniu do tradycyjnych opon jest wyższa nawet o połowę. Dodatkowo takie ogumienie nie zawsze daje się naprawić i wówczas trzeba kupić nową oponę. Nie każdy serwis jest także wyposażony w sprzęt, który pozwala je reperować.

– Trzeba także pamiętać, że opona Run Flat jest cięższa od klasycznej, co wpływa na zwiększone zużycie paliwa – mówi Filip Fischer.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto