Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

30 lat działania z Pasją. Wyjątkowy jubileusz drukarni Pasja z Mikołowa. Wywiad z Jackiem Stenclem

Paweł Poniatowski
Paweł Poniatowski
Drukarnia Pasja z Mikołowa obchodzi jubileusz 30-lecia.
Drukarnia Pasja z Mikołowa obchodzi jubileusz 30-lecia. Drukarnia Pasja
Drukarnia Pasja z Mikołowa świętuje w przyszłym roku jubileusz 30-lecia istnienia. Z tej okazji o jej działaniu, historii i planach na przyszłość rozmawialiśmy z Jackiem Stenclem, właścicielem drukarni, prezesem Polskiego Stowarzyszenia Sitodruku i Druku Cyfrowego, członkiem Polskiej Izby Druku, Bractwa Gutenberga oraz jedynym Polakiem zasiadającym w Amerykańskiej Akademii Druku ASDPT.

Jubileusz 30-lecia to wielkie wydarzenie, by mieć okazję świętować trzy dekady funkcjonowania trzeba najpierw ciężko na to zapracować.

Tak, to były trzy dekady naprawdę wytężonej pracy. Jednak nazwa Pasja, którą wymyśliliśmy 30 lat temu, dosłownie oddaje to, czym ona dla nas jest. Drukarnia to ogrom pracy i stresu, ale też satysfakcji i zadowolenia. Dzięki zespołowi wspaniałych ludzi - grafików, drukarzy, montażystów, wszystkich, którzy z pasją podchodzą do swoich codziennych obowiązków możemy wspólnie realizować nowe wyzwania i razem się z nich cieszyć. Jesteśmy zgranym zespołem. Trzydzieści lat temu zaczynałem sam, dziś zatrudniamy blisko 30 osób. Pięć lat temu do Pasji dołączyła także moja żona, przejmując w ten sposób sporo moich obowiązków.

Czym zajmuje się drukarnia Pasja. Jaka jest wasza specjalizacja?

Jesteśmy drukarnią stosującą głównie technologię sitodrukową oraz cyfrową, co nie oznacza, że nie wykorzystujemy innych technik druku do realizacji zleceń. Specjalizujemy się w wysokiej jakości uszlachetnianiu druku, stosowaniu efektów specjalnych oraz wdrażaniu nowych technik. Posiadamy zróżnicowany park maszynowy umożliwiający realizację szerokiego zakresu zleceń poligraficznych. Wieloletnie doświadczenie, rzetelność pracy i najwyższa jakość druku, pozwoliła nam na ugruntowanie swej pozycji oraz pozyskanie wielu klientów w kraju i za granicą. Motto firmy “PASJA Uszlachetnia” opisuje naszą działalność i jej znaczenie.

Dlaczego sitodruk?

Sitodruk to technika druku bezpośredniego polegająca na tworzeniu obrazu na powierzchni podłoża za pomocą matrycy, która wykonana jest ze specjalnie utkanej siatki z włókna, najczęściej poliestrowego lub stalowego, napiętej na specjalnych ramach. Dzięki obróbce fotochemicznej, na szablonie powstają miejsca w postaci miniaturowych otworów, przez które przedostaje się farba na powierzchnię podłoża. Poprzez stosowanie różnych rodzajów splotu siatek możemy kontrolować dokładną ilość, grubość warstwy dostarczanej farby. W sitodruku pojęcie „farba” oznacza niemal dowolną substancję, którą można przepuścić przez siatkę. Taka technologia otwiera wiele możliwości. Sitodruk pozwala drukować praktycznie na wszystkich podłożach - papierze, kartonach, tworzywach, tkaninach, foliach, szkle czy metalu. Dzięki możliwości stosowania różnych nośników jako farb, znajduje szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Przykładowo, drukując farbą zawierającą srebro można drukować ścieżki przewodzące prąd. I tak dzięki tej technice powstają szyby grzewcze w samochodach, podgrzewane fotele, wyświetlacze smartfonów, elementy AGD i wiele innych, o których mógłbym mówić godzinami.

W PASJI sitodruk wykorzystywany jest głównie do uszlachetniania druków offsetowych oraz cyfrowych. W drukowanych pracach wykorzystujemy efekty specjalne, które nadają produktom unikalne właściwości - efekt brokatowy, luminescencyjny, zapachowy, zmywalny, termoaktywny, to tylko część z nich najczęściej wybierana przez klientów.

Ostatnio wprowadzony i nadal udoskonalany efekt liquid metal umożliwia stosowanie w druku kolorów szlachetnych metali, jak złoto, srebro, miedź, platyna, z jednoczesnym efektem wypukłości.

W pracy dla klientów staramy się łączyć wszystkie najlepsze rezultaty, które dają różne technologie druku oraz doświadczenia jakie nabywamy, aby stworzyć wartość dodaną, uszlachetnić i wyróżnić produkty na tle innych.

Korzystając z technologii nowoczesnego sitodruku drukujemy także magnesy, kupony zdrapki, naklejki, naklejki podłogowe, samozaklejalne opakowania kartonowe i wiele produktów przygotowywanych specjalnie pod wymagania klientów.

W swojej ofercie macie wiele usług. Można by rzec, że wykonujecie praktycznie wszystko co jest związane z drukiem, od klasycznych plakatów aż do uszlachetniania produktów klasy premium. Jakie usługi może znaleźć klient w waszej ofercie?

Pojęcie “klient” jest u nas dosyć obszerne. Świadczymy usługi dla małych i dużych drukarń, agencji reklamowych, sektora MŚP oraz klienta indywidualnego. W Bielsku-Białej mamy drukarnię cyfrową. Tam realizujemy zlecenia w niskim nakładzie oraz na żądanie, także dla klienta detalicznego. Są to wszelkiego rodzaju wizytówki, katalogi, foldery, zaproszenia, ulotki, książki, naklejki, a także druk personalizowany. Możliwe jest wydrukowanie nawet jednego egzemplarza, w myśl naszej zasady: wysłuchamy, doradzimy, wydrukujemy. Ofertę bielskiego oddziały można znaleźć na stronie internetowej www.pasjadruk24.pl.

Prowadzimy dział związany z drukiem materiałów wystroju i dekoracji wnętrz, skierowany do klienta detalicznego. Jest w nim możliwość kupna fototapety, fotoobrazów, plakatów i naklejek dekoracyjnych. Klienci mogą skorzystać z naszego bogatego portfolio lub zamówić własny wzór. Pełna oferta jest dostępna na stronie internetowej www.pasjadecor24.pl. W Pasji Druk i w Pasji Decor, klient ma możliwość nabycia produktów bez wychodzenia z domu, poprzez nasze sklepy internetowe. Dzięki aplikacji internetowej klienci z sektora B2B mogą komunikować się z nami w łatwy, bezpośredni sposób.

Osobiste wizyty naszych klientów są zawsze mile widziane w biurach obsługi klienta w Mikołowie i Bielsku-Białej.

Co wyróżnia drukarnię Pasja na tle innych?

Co roku Pasja wydaje kalendarze, które stają się wizytówką firmy. Zwykle drukowane są w niskich nakładach, do kilkuset sztuk. Trafiają do kontrahentów i klientów, rodziny i przyjaciół. Są przykładem aktualnych możliwości i prezentacji tego, nad czym będziemy pracować w przyszłości. Projektując i tworząc kalendarze eksperymentujemy z nowymi materiałami, farbami, szukamy innowacyjnych rozwiązań.

Wyróżnia nas specjalizacja w obszarach, które dla innych drukarni mogą być obce. Działamy bardzo precyzyjnie, dbamy o każdy, nawet najmniejszy szczegół. Posiadamy własny, specjalny system do zarządzania produkcją i komunikacją B2B. Stosujemy rozwiązania proekologiczne, od lat używamy systemów działających w obiegu zamkniętym oraz minimalizujących zużycie wody, energii elektrycznej i chemii, korzystamy z energii odnawialnej, stosujemy preparaty bezpieczne dla środowiska i dla ludzi. To na pewno są nasze dodatkowe atuty.

Jak rozpoczęła się historia drukarni Pasja?

Wszystko zaczęło się w okresie transformacji post PRL. Mam wykształcenie poligraficzne i zawsze bardzo interesowały mnie druk i związane z nim technologie. Pasjonowało mnie to i pasjonuje do dziś. Postanowiliśmy, że spróbujemy własnych sił w samodzielnym przedsiębiorstwie. Standardowo zaczęliśmy od niczego w garażu. W nim powstały pierwsze proste urządzenia i pomysły. Tak to się to zaczęło, krok po kroczku, rok po roku. Najpierw garaż, potem wynajęte pomieszczenia, zakup hali po spółdzielni produkcyjnej. Jedenaście lat temu kupiliśmy sąsiadujące z nami tereny po kopalni Bolesław Śmiały z szybem wentylacyjnym i zdewastowaną infrastrukturą. Szyb został rozebrany, a teren zrewitalizowany. Tam powstała druga hala, do dziś zwana przez nas “nową”. Cały czas inwestowaliśmy większość zysków w udoskonalanie tego co i jak robimy. W latach 90. byliśmy pionierami w technologii UV wychodząc naprzeciw trendom ekologicznym i ograniczając praktycznie do zera użycie farb rozpuszczalnikowych. Byliśmy jednymi z pierwszych, którzy zastosowali linie automatyczne w swoim parku maszynowym. Sukcesywnie, pracą, poszukiwaniem i ulepszeniem swoich usług dotarliśmy do miejsca, w którym jesteśmy teraz.

Wasza działalność została wielokrotnie wyróżniona prestiżowymi nagrodami, w których bez dwóch zdań pomogła wam pasja.

Na pewno tak. Nagrody zawsze dają sporo satysfakcji i radości, ponieważ są dowodem uznania ze strony najwyższej klasy specjalistów w dziedzinie poligrafii. Szczególnie zapadła mi w pamięci pierwsza nagrodę na wystawie FESPA, którą otrzymaliśmy w Madrycie, będąc zupełnie nieznanym podmiotem oraz pierwsze nagrody otrzymane w Stanach Zjednoczonych. Trudno nie być dumnym zdobywając sześć Złotych Gryfów i Diamentowego Gryfa przyznawanych przez Polską Izbę Druku. Są to najbardziej prestiżowe nagrody w branży. Sporo nagród otrzymaliśmy także za “Pasjowe” kalendarze i stosowane w nich rozwiązania.

Mimo wielu nagród, otrzymanych na całym świecie, nie zapominacie skąd jesteście.

Dokładnie tak. Ja i moja żona jesteśmy mikołowianinami od urodzenia. Całe nasze życie osobiste i zawodowe związane jest z Mikołowem. Siedzibą naszej firmy od 30 lat jest Mikołów i poprzez produkty zrealizowane w Pasji, świat poligrafii usłyszał o naszym mieście. Zostaliśmy za to uhonorowani tytułem “Mikołowianin Roku 2002”. Uczestniczymy w życiu miasta i w miarę naszych możliwości włączamy się w różne akcje wspierające lokalne organizacje, stowarzyszenia, instytucje i fundacje. Jesteśmy obecni na targach pracy, edukacji, aktywizacji zawodowej. Naszą drukarnię odwiedzają uczniowie szkół poligraficznych, uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej, zdarza się, że i młodsze dzieci. Odbywały się u nas także warsztaty sitodruku dla studentów ASP, które prowadziłem wspólnie z profesorem Michałem Klisiem.

Jakie macie plany na przyszłość?

Przygotowujemy szerszą oferte w oparciu o technologie, którymi dysponujemy i które mamy zamiar niebawem nabyć. Będziemy oferować nowe produkty do sprzedaży. Skupiamy się także na rozwoju zaplecza informatycznego oraz nad modyfikacją elektronicznych kanałów komunikacji z klientami i platformami e-commerce. Śledzimy sytuację na rynku, dynamicznie reagując na zmiany, by znaleźć swoją niszę i być zawsze krok przed konkurencją.

Wróćmy jeszcze do jubileuszu, szykujecie coś specjalnego jego z okazji?

Trudno w dzisiejszej sytuacji o jakieś dalekobieżne plany w tej kwestii. Na pewno chcemy w szczególny sposób świętować jubileusz zwłaszcza z naszymi pracownikami i ich rodzinami. Niektórzy z nich są z nami 25 lat, niemalże od samego początku, bo przez pierwsze lata prowadziłem działalność sam. To przecież nasi pracownicy tworzą firmę i pracują na jej sukces. Bez nich nie byłoby Pasji. Nie byłoby jubileuszu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Kiedy w Polsce czterodniowy tydzień pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na mikolow.naszemiasto.pl Nasze Miasto