Spis treści
Blees BB-1 - autobus autonomiczny woził pasażerów w Gliwicach
Autobus autonomiczny Blees BB-1 został opracowany we współpracy z naukowcami Politechniki Śląskiej. Przez prawie 20 dni testów pasażerskich w Gliwicach przewiózł prawie 2,8 tys. osób.
- Jak się okazało, wiele osób testujących Bleesa BB-1 wracało na ul. Akademicką specjalnie po to, by kolejny raz doświadczyć jazdy pierwszym polskim, stworzonym w Gliwicach, komfortowym, autonomicznym minibusem zasilanym elektrycznie. Trafił zwłaszcza w gusta najstarszych gliwiczan – podkreśla gliwicki Urząd Miejski.
Testy pasażerskie w Gliwicach trwały do 19 grudnia ubiegłego roku. Z wyposażonego w zaawansowane sensory i nowoczesne systemy pojazdem korzystały osoby indywidualne w różnym wieku, a także wycieczki szkolne i przedszkolne.
Wrażenia osób biorących udział w testach pojazdu zbierali w formie ankiet psychologowie Uniwersytetu Śląskiego. Wyniki badań będą szczegółowo przeanalizowane, a następnie podane do publicznej wiadomości.
- Szczególnie osoby starsze, biorące udział w przejazdach, podkreślały zasadność wykorzystywania autonomicznego minibusa w miejscach, które często odwiedzają, np. w okolicach parków. Doceniały zwłaszcza wygodę Bleesa, który może pomieścić 15 osób, oferując przy tym 7 miejsc siedzących – przekazuje UM Gliwice.
Blees BB-1 zdał egzamin
Mikołaj Kwiatkowski, koordynator gliwickich testów i manager ds. rozwoju biznesu w firmie Blees, mówi, że testy pojazdu zakończyły się sukcesem. Bus zdał egzamin w każdych warunkach pogodowych.
- Jego system autonomii reagował prawidłowo, zwalniając lub zatrzymując pojazd przed pojawiającymi się przeszkodami czy osobami przebywającymi na terenie wydarzenia. Potwierdza to, że Blees BB-1 może poruszać się w bardzo różnorodnej przestrzeni – od parkingów, miejsc otwartych (na których prowadzone były wcześniejsze testy), aż po parki i lokalizacje o jednolitym otoczeniu, osłonięte drzewami, a także obszary o gęstej zabudowie – zapewnia Mikołaj Kwiatkowski.
Autonomiczny pojazd poruszał się na 400-metrowym odcinku ulicy Akademickiej od placu Krakowskiego do ul. Kaszubskiej. Na trasie ustawiono trzy tymczasowe przystanki. Autobus autonomiczny Blees BB-1 jest pojazdem elektrycznym wyposażonym w silnik o mocy 150 kW. Bateria o pojemności 58 kWh pozwala na przejechanie ok. 200 km. Autobus został zaprojektowany do przewozu maksymalnie 15 osób, a rozpędza się do maksymalnej prędkości 25 km/h. Jego prędkość w trakcie testów dostosowano do panujących warunków atmosferycznych, wymogów strefy zamieszkania i ruchu pieszych. Ponadto uwzględniona została obecność pojazdów budowlanych poruszających się po trasie testów. Z tego powodu maksymalna prędkość autobusu została ograniczona do 10 km/h.
- Naszym zdaniem testy minibusa Blees BB-1 w Gliwicach były sukcesem, demonstrując potencjał autonomicznych pojazdów w poprawie bezpieczeństwa, efektywności i ekologiczności miejskiego transportu. Wydarzenie stanowiło obiecujący krok w kierunku przyszłości, w której autonomiczne pojazdy staną się integralną częścią miejskiego krajobrazu – komentuje Marcin Wójcik, dyrektor ds. technologii w firmie Blees.
Autobusy autonomiczne będą uzupełnieniem transportu publicznego
Tego typu pojazdy mają być w przyszłości uzupełnieniem transportu publicznego. Będą realizować przewozy na obszarach, w których obecnie jest to niemożliwe lub nieefektywne. Mały, zwrotny autobus będzie mógł dojechać do obszarów, w które większe pojazdy nie są w stanie dotrzeć.
Opracowany w Gliwicach pojazd wyposażony jest w sztuczną inteligencję i wiele czujników znajdujących się dookoła autobusu.
- Są to lidary, radary i kamery, dzięki którym pojazd może się zorientować w przestrzeni, określić swoją lokalizację i wykrywać przeszkody. Dzięki temu może zareagować i dostosować prędkość do warunków na drodze – wyjaśnia Martyna Wiśniowska.
Bezpieczeństwo pasażerów i innych użytkowników dróg nie jest wyłącznie pod kontrolą automatycznych systemów i sztucznej inteligencji. W pojeździe znajduje się lokalny operator sprawujący kontrolę nad przejazdem. W razie konieczności operator może przejąć sterowanie.
Zobacz także
- Park Kultury i Wypoczynku w Gliwicach zimą wygląda pięknie. W sam raz na spacer!
- Transport GZM – kilka miesięcy po wdrożeniu system przejdzie audyt działania
- Dzień Otwarty Energetyki Jądrowej. Reaktywacja kierunku na Politechnice Śląskiej
- Stacja Kultury w Pyskowicach – dawny dworzec PKP zmienił się nie do poznania
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?